Kajian privasi Internet DuckDuckGo


Jika anda perlu mencari sesuatu yang menarik, pelabuhan pertama anda akan menjadi enjin carian, yang mana terdapat banyak sekali. Di luar lelaki besar – Google, Bing dan Yahoo – terdapat banyak enjin yang lebih kecil – beberapa di antaranya khusus – dan banyak lagi yang hanya berjuang untuk perhatian.

Salah satu enjin yang lebih kecil yang telah berjaya mendapatkan beberapa daya tarikan sejak beberapa tahun kebelakangan ialah DuckDuckGo yang memasarkannya sendiri sebagai enjin carian yang tidak menjejaki penggunanya.

Memandangkan kesedaran privasi peribadi dalam talian yang dijana oleh kebocoran Edward Snowden mengenai pengawasan kerajaan, yang kelihatan seperti titik jualan yang sangat menarik.

Jadi apa sebenarnya DuckDuckGo?

Syarikat itu dimulakan pada 29 Oktober 2007 oleh Gabriel Weinberg yang baru-baru ini menjual The Names Database untuk $ 10 juta. Dalam pra-Penguin, hari pra-Panda, dia mendapati hasil carian Google kurang daripada memberi inspirasi, dipenuhi kerana mereka dengan spam dan laman web nipis yang dioptimumkan yang sepertinya menawarkan sedikit nilai kepada pelawat mereka. Jawapannya kepada pertanyaan cariannya sendiri, dia mendapati, adalah untuk melawat tapak sumber orang ramai seperti Wikipedia, dan melalui mulut mulut.

Bersama-sama, faktor-faktor ini meyakinkannya untuk memulakan alternatifnya sendiri. Pada 29 Februari 2008, Weinberg menggabungkan DuckDuckGo (nama itu berasal dari itik itik, itik, angsa), dan melancarkan enjin carian pada bulan September tahun yang sama.

Enam tahun yang lalu pengawasan bukan topik yang hangat, jadi tidak mengejutkan untuk mengetahui bahawa motivasi awal Weinberg adalah untuk menghasilkan sebuah enjin yang hanya menghasilkan hasil yang lebih baik. Bagaimanapun, di luar ketidaksukaannya terhadap spam, dia juga melihat bagaimana pengiklanan cenderung mengikuti orang di seluruh web. Digabungkan dengan perbualan yang dilihatnya di Reddit, Weinberg memutuskan untuk membuat enjin carian yang tidak akan mengumpulkan data dan menjejaki penggunanya dan DuckDuckGo membuat keputusan untuk tidak mengumpulkan atau berkongsi maklumat pengguna dari 22 Januari 2009.

Tetapi enjin carian yang baik saya dengar anda bertanya.

Itulah soalan yang baik dan jawapannya sebahagian besar bergantung kepada mengapa anda akan mempertimbangkan untuk menggunakannya.

Jika motivasi utama anda adalah untuk mencari alternatif kepada anak lelaki besar yang mengembalikan hasil yang besar dan relevan, maka apa yang anda dapat dapat menjadi kantung campuran. Ketika mencari topik ‘arus utama’, seperti “berita BBC” atau “Edward Snowden”, misalnya, hasil yang dikembalikan cukup baik dan menunjuk kepada sumber yang paling jelas. Walau bagaimanapun, jika anda menaip pertanyaan carian yang lebih khusus ke dalam enjin maka anda akan disampaikan hasil yang kurang relevan dan mengingatkan Google beberapa tahun yang lalu (kami telah melihat peningkatan besar sepanjang tahun lalu atau dua).

Kawasan lain yang memerlukan pembangunan lebih lanjut adalah carian foto dan video. Untuk gambar saya mendapati bahawa mencari selebriti bernama pasti menghasilkan hasil yang tepat tetapi kebanyakan imej adalah sangat tua dan sering tidak memfokuskan pada sebarang parameter tambahan yang digunakan untuk carian.

Untuk video hasilnya secara umumnya lebih menarik tetapi, menariknya, kebanyakannya ditemui di YouTube dan, seperti yang dikatakan DuckDuckGo, “YouTube (dimiliki oleh Google) tidak membiarkan anda menonton video tanpa nama. Oleh itu, menonton video YouTube di sini akan dijejaki oleh YouTube / Google, “yang agak menafikan keseluruhan penggunaannya untuk carian sedemikian di tempat pertama.

Sebaliknya, jika privasi dan iklan mengelakkan kebimbangan utama anda, DuckDuckGo pasti menyediakan perkhidmatan yang berbaloi.

Memandangkan bagaimana enjin tidak menggunakan data peribadi dan sejarah carian untuk mempengaruhi keputusan masa depan, hasil akhirnya adalah setara dengan enjin yang lebih besar untuk istilah carian yang lebih biasa. Satu kawasan yang saya sukai adalah kekurangan hasil carian sentris lokasi – tidak pernah lebih mudah untuk mencari keputusan asing – cuba lakukan itu di Google.de jika anda tidak bermastautin di Jerman atau menggunakan VPN.

Tambahan besar lain tentu saja adalah kekurangan iklan yang berbeza – melihat halaman hasil carian tanpa melihat iklan yang benar-benar mengisi bahagian ‘di atas lipatan’ skrin adalah perubahan yang sangat menyegarkan sesungguhnya pada hari ini dan umur.

Kim Martin Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map