Bolehkah kuiz Facebook benar-benar memberitahu anda nama pasangan masa depan anda?

Kuiz Facebook menyerang privasi anda

Sudah tentu mereka tidak boleh, itu tidak masuk akal.

Tetapi tajuk kuiz yang tidak masuk akal seperti sampah dinding Facebook kami, hampir sentiasa. Respite biasanya hanya dalam bentuk ibu bapa yang mengutuk yang menghantar makan malam pertama, berjalan kaki, atau ayam.

Tetapi lebih teruk lagi, untuk mengambil salah satu kuiz kosong ini, pengguna mesti membenarkan pembuat kuiz mengakses semua data Facebook mereka. Ia mungkin tidak akan berfungsi sebaliknya. Seram.

Mungkin anda bukan jenis (mudah tertipu) untuk mengambil kuiz yang melampau dalam talian, dan elakkan mereka seperti anda akan meracuni keracunan di atas gunung penderitaan; tetapi adakah anda mempunyai idiot untuk rakan-rakan?

Tidak puas dengan hanya butiran anda, Facebook juga akan mencari akses kepada semua maklumat mengenai profil rakan anda juga. Oleh itu, jika salah satu kawan yang mengetuk pergelangan tangan anda mengambil kuiz, mereka boleh menyampaikan data peribadi anda dan juga mereka sendiri.

Dan untuk apa? Kemungkinan hanya untuk melihat lagu Beyonce yang paling menyukai kehidupan cinta mereka, atau gambar kucing yang terbaik mencerminkan keperibadian mereka.

Tetapan privasi tidak melakukan apa yang anda fikir mereka lakukan

Tidak perlu risau. Orang yang paling waras mempunyai profil Facebook mereka yang tersendiri kepada kepercayaan bodoh ini akan melindungi data mereka.

Tidak.

Walaupun Facebook anda adalah peribadi, pemaju kuiz-yang anda tidak tahu-boleh mengakses segala-galanya dari profil anda: agama anda, orientasi seksual, gabungan politik, gambar, senarai rakan idiot anda, dan mana-mana kumpulan yang anda milik.

Banyak maklumat untuk membina gambaran yang kuat dari anda, yang boleh digunakan dalam pelbagai cara yang jahat.

Facebook nampaknya tidak peduli dengan banyak perkara mengenai jurang yang menggerunkan dasar privasi ini, walaupun, dan semata-mata mengetuk beberapa hal yang tidak jelas dalam arah umum anda. Syarat mereka menyatakan bahawa apabila anda memasang aplikasi, anda boleh memberikan kebenaran untuk:

“… mengakses profil umum anda, yang merangkumi nama, gambar profil, nama pengguna, ID pengguna (nombor akaun), rangkaian dan sebarang maklumat yang anda pilih untuk tersedia secara umum. Anda juga memberikan maklumat aplikasinya yang lain untuk memperibadikan pengalaman anda, termasuk senarai rakan, jantina, jarak umur dan lokasi anda. “

Ini adalah masalah privasi yang besar; rakan anda boleh bersetuju untuk berkongsi maklumat anda tanpa pengetahuan atau persetujuan anda.

Bagaimanakah ini boleh diterima? Ini adalah tetapan privasi lalai untuk aplikasi!

Tepat apa yang dikongsi dan mengapa mereka melakukan ini?

Terdapat sejumlah besar aplikasi kuiz Facebook di luar sana, dan sukar untuk tidak ragu-ragu ketika memikirkan kewujudan mereka.

Apa yang mereka perlukan untuk memberitahu anda apa warna kegemaran anda? Tidak banyak. Ia adalah data yang lazat, masak untuk menuai, yang mereka mahukan.

Dan aplikasi ini bukan sekadar “mengumpul data untuk membuat kuiz yang lebih baik.” Percaya atau tidak, benar-benar tidak banyak kajian saintifik atau algoritme yang diperlukan untuk memberitahu anda yang paling sesuai fiksyen anjing yang sesuai dengan mood anda sekarang.

Sekiranya anda dapat menemuinya, dasar privasi aplikasi akan memaparkan lebih banyak tentang bagaimana mereka boleh menggunakan data peribadi anda untuk keuntungan mereka sendiri. Berapa keuntungan itu, tekaan anda sama baiknya dengan apa-apa. Tetapi ia mungkin adalah wang yang dibuat oleh memanjakan butiran anda kepada pembida tertinggi.

Namun, semakin buruk, setiap kali seseorang memasang aplikasi Facebook, ia akan terus berjalan di latar belakang, memakan apa-apa maklumat baru yang dapat dituai. Aplikasi ini akan mengumpulkan data lama setelah pengguna melupakan kuiz yang mereka ambil mengenai saiz kasut One Direction.

Apa crock.

Kuiz Facebook menyerlahkan masalah privasi yang lebih besar

Sikap orang terhadap privasi dan keselamatan internet adalah tidak konsisten.

Hampir tidak ada yang duduk telanjang di dalam ruang tamu yang kurang terang, tirai, memaparkan daging mereka kepada semua dan pelbagai. Tetapi ramai yang tidak fikir Facebook, Apple, dan Google memilih setiap aspek kehidupan mereka.

Tidak konsisten ini membuat kita lemah. Menerima salah satu bentuk pelanggaran privasi tetapi menjadi marah terhadap yang lain menjadikan sukar bagi pembuat undang-undang untuk membuat perjanjian pengguna yang akan diterima oleh orang ramai (dan tidak dipenuhi dengan kelemahan).

Ia adalah masa untuk bijak dan mencari konsistensi merentasi spektrum privasi. Dan ingat: Bukan hanya data anda yang anda berikan pada kali berikutnya anda ingin tahu apa IQ makanan anda.

Yang, dengan cara itu, bukan perkara yang sebenar.

Kim Martin
Kim Martin Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me