Protokol VPN mana yang terbaik untuk anda?

Anda tidak perlu tahu bagaimana VPN berfungsi untuk menggunakan VPN. Tetapi jika anda pernah menyemak tetapan pada aplikasi ExpressVPN anda, anda akan melihat tab yang dipanggil Protokol.

Protokol adalah kaedah yang menghubungkan peranti anda dengan pelayan selamat ExpressVPN. Secara lalai, ExpressVPN secara automatik menggunakan protokol yang paling sesuai dengan rangkaian anda, tetapi anda juga boleh mengkonfigurasi aplikasi anda untuk menggunakan protokol lain: PPTP, OpenVPN, atau L2TP / IPsec. Berikut adalah panduan untuk apa yang mereka maksudkan dan bagaimana mereka berbeza:

Apakah PPTP??

PPTP, atau Protokol Terowong Titik ke Titik, adalah salah satu protokol tertua untuk melaksanakan VPN. Sudah ada sejak Windows 95. Daripada semua protokol, PPTP adalah salah satu yang paling biasa, termudah untuk didirikan, dan dikompilasi dengan pantas. Ia juga mudah untuk retak dan menawarkan hampir tiada faedah keselamatan.

PPTP berguna pada peranti yang lebih perlahan seperti penghala, apabila keselamatan tidak menjadi masalah.

* Baca lebih lanjut mengenai kekuatan dan kelemahan PPTP. 

Apakah itu L2TP / IPsec??

L2TP bermaksud Protokol Terowong Lapisan 2, dan dengan sendirinya ia tidak menawarkan penyulitan. Kerana ini sering dipasangkan dengan protokol penyulitan yang dipanggil IPsec (Internet Protocol Security). Bersama-sama mereka menyediakan tahap keamanan yang unggul kepada PPTP tetapi dengan kemudahan yang set-up yang sama.

Walaupun lebih selamat daripada PPTP, L2TP hanya menawarkan faedah keselamatan dan harus digunakan hanya untuk maksud anonimisasi atau untuk menukar lokasi VPN.

* Baca lebih lanjut mengenai kekuatan dan kelemahan L2TP.

Apakah OpenVPN (dengan TCP / UDP)?

OpenVPN adalah protokol yang lebih baru dan lebih boleh dikonfigurasikan. Versi ExpressVPN menyokong kedua-dua UDP (Protokol Datagram Pengguna) dan TCP (Protokol Kawalan Transmisi) pelabuhan. UDP biasanya lebih cepat tetapi TCP mempunyai peluang yang lebih besar untuk melangkau firewall. ExpressVPN menggunakan UDP secara lalai melainkan ia disekat.

Perkara terbaik mengenai OpenVPN ialah ia adalah sumber terbuka. “Buka” mungkin tidak terdengar seperti perkara yang baik untuk alat privasi, tetapi sebenarnya kelebihan yang besar. Sekiranya terdapat sebarang kecacatan keselamatan dalam kod itu-dan belum ada yang diketahui-mereka akan segera dikenal pasti oleh komuniti sumber terbuka. Dipasangkan dengan algoritma penyulitan yang kuat, OpenVPN adalah salah satu protokol VPN yang paling selamat yang tersedia.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai ciri keselamatan lain ExpressVPN dari kajian ExpressVPN ini.

* Baca lebih lanjut mengenai kekuatan dan kelemahan OpenVPN.

Baca lebih lanjut mengenai protokol VPN di sini

Baca lebih lanjut panduan privasi dalam talian dari ExpressVPN di sini

Imej yang dipilih: Studio Afrika / Kelab Foto Dolar

Kim Martin
Kim Martin Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me