Polis tidak peduli jika penyesah mengintip awak

penggodam menghantar gambar webcam wanita sendiri

Betapa sukar bagi penggodam untuk mengintip awak melalui webcam anda sendiri?

Rupa-rupanya ia tidak sukar sama sekali.

Ambil contoh ini sebagai contoh.

Pemain berusia 27 tahun, Chelsea, Clark baru sahaja selesai menjalani kerja yang panjang apabila dia menjemput teman lelakinya untuk malam menonton Netflix. Pasangan itu tidur dengan laptop mereka masih aktif.

Apa yang mereka dapati pada hari berikutnya takut mutlak! @ *&$ daripada mereka.

Jenis Terburuk Panggilan Bangun

Apabila Chelsea masuk ke Facebook, dia menerima siri gambar yang jahat dan teman lelakinya tidur.

Ternyata penggodam anonim telah mengambil gambar pasangan menggunakan webcam sendiri. Pelakunya kemudian digodam ke laman Facebook Chelsea, menambah dirinya sebagai kawannya, dan kemudian menghantar foto itu ke dalam mesej Facebook dengan kapsyen yang menakutkan:

Sungguh, pasangan comel [sic].

Sudah tentu, sebaik sahaja Chelsea melihat mesej itu, dia segera memanggil polis. “Ia terasa begitu menyerang,” katanya. “Seperti seseorang ada di rumah saya bersama saya.”

Anda Tidak Mati Jadi Polis Tidak Perihatin

Jika itu tidak mencukupi untuk membuat rambut kecil di belakang leher anda berdiri, dapatkan ini: Polis tidak melakukan apa-apa.

Chelsea berkata pegawai penguatkuasa undang-undang itu menyenangkan tetapi menawarkan sedikit bantuan. “Mereka datang dan mengambil satu kenyataan, dan mereka sangat baik dan sopan dan tidak berguna”.

Dia bukan satu-satunya yang merasakan cara ini.

Penguatkuasa undang-undang gagal dengan sungguh-sungguh ketika membicarakan penggodam. Sama ada disebabkan kekurangan minat, tenaga kerja, atau undang-undang yang tidak berkesan, polis sentiasa bergelut dengan jenayah siber.

Itulah sebabnya banyak kes seperti Chelsea yang kekal dalam keadaan hampa, sejenis purgatory yang sesat di mana laporan terus menumpuk tetapi tidak ada yang diselesaikan.

Bercakap kepada VICE, ahli cybersecurity Eric Parent menjelaskan apa yang difikirkannya adalah alasan sebenar di sebalik kekurangan kepentingan penguatkuasaan undang-undang.

Terdapat banyak cerita seperti ini. Ia hanya apabila nyawa seseorang dipertaruhkan atau apabila seseorang telah meninggal dunia, fail-fail tersebut akan terapung ke bahagian atas.

Marah? Anda perlu.

Hacking Webcam Adakah Menghairankan Mudah! Inilah Cara Hacker Melakukannya

Terdapat beberapa cara penggodam yang boleh mengakses webcam anda dari jarak jauh. Salah satu kaedah yang paling biasa adalah menggunakan jenis perisian yang disebut RAT, atau alat pengesahan jarak jauh.

RATs pada asalnya dibangunkan untuk membolehkan orang mengakses komputer mereka dari jauh. Malangnya, penggodam telah menggunakan perisian ini untuk mendapatkan akses kepada komputer di seluruh dunia. Ia menghairankan mudah dilakukan, dan kadangkala amat sukar untuk dikesan.

Bilangan RAT yang saat ini mengedarkan Web dianggarkan berada dalam “beratus-ratus ribu.” Dan jika anda fikir satu-satunya cara penggodam boleh mengintip kepada anda adalah apabila cahaya kecil itu dihidupkan, fikirkan lagi.

FBI telah menggunakan spyware selama bertahun-tahun untuk mengakses webcam anda tanpa lampu, dan begitu juga penggodam. Itu bererti apabila komputer anda dihidupkan, penggodam boleh memerhatikan anda!

Pita itu!

Untungnya, untuk sistem yang rumit ini, ada penyelesaian yang tidak masuk akal. Untuk mengelakkan pihak ketiga daripada mengintip anda, selalu tutup webcam anda.

Gunakan pelekat, pita saluran, sekeping kertas, apa sahaja. Pastikan webcam anda dilindungi apabila anda tidak menggunakannya.

Dan jika webcam anda mempunyai ciri akses jauh yang anda tidak pernah gunakan, matikannya!

Meninggalkan webcam anda kelihatan seperti meninggalkan tingkap anda terbuka lebar. Jangan biarkan cahaya sedikit di sebelah webcam anda menjadi ukuran keselamatan anda sahaja. Lindungi privasi anda dengan menutup kamera anda.

#WTFWednesday ExpressVPN membawa anda cerita aneh, mengejutkan, dan menyeramkan tentang privasi data-ditarik terus dari berita. Fikirkan privasi anda adalah milik anda? Fikir semula. Anda akan merasa tidak selesa. Anda akan marah. Anda akan berfikir, “WTF ?!”

Seperti jawatan ini? Benci itu? Baca lebih banyak cerita seram tentang pencerobohan privasi anda dalam arkib #WTFWednesday kami.

Kim Martin
Kim Martin Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me