Faedah dan bahaya Siri-ous teknologi suara

Manfaat dan risiko teknologi suara


“Hey, Siri”

Tanya pengguna iOS mana-mana jika mereka telah mengucapkan di atas, dan mereka akan berkongsi anekdot peribadi pertanyaan yang samar-samar dan balasan lucu. Apa yang kebanyakan orang tidak perasan, ialah kemunculan teknologi suara seperti Siri dan Amazon’s Alexa mengungkapkan paradigma baru dalam pengkomputeran, membawa kemudahan baru serta beberapa risiko yang berlebihan.

Sejarah ringkas antara muka pengguna grafik

Sehingga baru-baru ini, interaksi kami dengan komputer bergantung pada antara muka pengguna grafik (GUI). GUI pertama kali diimpikan pada tahun 1930 oleh jurutera Amerika Vannevar Bush, yang membayangkan sebuah mesin yang dipanggil Memex (sebuah memori memori dan indeks) yang akan membentangkan semua pengetahuan manusia melalui dua skrin paparan grafik, papan kekunci, dan pengimbas.

Teknologi hari Bush tidak dapat membawa Memex hidup, dan tidak sampai Xerox Alto diperkenalkan pada tahun 1973 bahawa komputer mampu menggabungkan semua elemen yang diperlukan untuk GUI moden.

Komputer Xerox Alto dengan GUISebagai komputer pertama yang direka dengan sistem pengendalian berdasarkan antara muka pengguna grafik, Alto adalah tonggak pengkomputeran.

Sejak itu, GUI telah menjadi komponen teras dalam kehidupan digital kami. Sama ada anda menaip Macbook atau mengetik pada Android, anda bergantung pada skrin untuk membantu anda mengendalikan peranti anda dan menyampaikan maklumat yang anda cari. Tetapi dengan teknologi suara, GUI akhirnya menjadi usang.

Manfaat dan risiko apa yang dapat kita harapkan teknologi suara untuk menambah pengalaman pengkomputeran kami?

Faedah teknologi suara

Pertama, teknologi suara menjadikan komunikasi kita dengan mesin lebih semula jadi. Daripada menghabiskan berjam-jam mengajar diri anda (atau ahli keluarga yang lebih tua) cara mengendalikan OS baru yang mewah, teknologi suara membolehkan kita berinteraksi dengan mesin dalam bahasa yang lebih mudah-kita sendiri.

Bayangkan betapa lega wajah nenek anda apabila dia menyedari dia boleh menyemak e-melnya tanpa membuka penyemak imbas web, menaip URL, dan memasukkan kata laluan yang sangat kompleks kepadanya. Apabila teknologi suara bertambah baik, kami dapat memperoleh keuntungan dari peningkatan kemudahan dan kecekapan sebagai halangan untuk mengendalikan peranti digital jatuh.

Bukan sahaja teknologi suara memperkenalkan kemudahan tambahan untuk pengguna komputer yang sedia ada, ia juga membolehkan orang yang tidak dapat menggunakan komputer untuk menyertai perbualan digital. Komputer yang dikendalikan oleh suara membolehkan penglihatan cacat untuk menikmati (sebahagian besar) faedah yang diperolehi dalam talian manakala pengguna kurang upaya secara fizikal akan dapat mengendalikan peranti digital dengan sedikit kerumitan.

Selain itu, apabila mesin menjadi lebih baik dalam memahami bahasa manusia, teknologi penterjemahan serentak akan membantu kita berkomunikasi dengan orang asing dengan lebih cepat. Kecekapan produktif yang dihasilkan mungkin akan memberi manfaat kepada semua pihak yang terlibat.

Bahaya teknologi suara

Tetapi bukan semua pelangi dan rama-rama. Teknologi suara memerlukan peranti pintar yang sentiasa mendengar dan (berpotensi) rakaman. Walaupun banyak peranti perlu diaktifkan (“Hei, Siri,” “Hey, Cortana”) sebelum mereka menyampaikan maklumat lisan ke pelayan dalam talian, tidak ada wawasan yang jelas mengenai siapa yang menyimpan apa, pada masa apa, dan berapa lama.

Ia bukan perkhidmatan web moden yang rahsia sudah mengumpulkan maklumat tentang anda, tetapi teknologi suara membolehkan mereka untuk mendapatkan sekeping kunci identiti anda-suara anda.

Walaupun kita masih bertahun-tahun dari senario mimpi buruk di mana penggodam mengumpul dan memanipulasi rakaman suara anda untuk sebab-sebab yang tidak baik, orang hanya boleh tertanya-tanya jika kemudahan teknologi suara bernilai erosions tambahan untuk privasi. Jika apa-apa, syarikat teknologi harus memastikan langkah keselamatan data mereka tetap menjadi tugas dan terus memerangi permintaan untuk data backdoors pada peranti.

Gunakan teknologi suara dengan selamat dengan VPN

Aplikasi ExpressVPN pada peranti iOSSehingga VPN yang diaktifkan suara diperkenalkan, anda boleh menyambung ExpressVPN dengan ketuk mudah butang!

Teknologi suara menjanjikan untuk membuka dunia manfaat dan risiko baru, tetapi alat teknologi yang ada dapat melindungi kehidupan digital anda semua yang sama. A VPN menyulitkan dan menjamin mana-mana data yang meninggalkan peranti anda, jadi tidak perlu bimbang tentang pihak ketiga yang jahat memasuki sambungan internet anda dan mendapatkan suara anda (atau perkara yang anda katakan dengannya).

Walaupun tiada ketinggalan menggunakan teknologi dengan akal sehat, VPN pergi jauh untuk memastikan maklumat anda (namun anda menyampaikannya) tetap milik anda.

Apa pendapat anda mengenai teknologi suara? Adakah anda teruja untuk melihat interaksi manusia-komputer mengambil lonjakan kuantum seterusnya? Sebagai sebuah syarikat yang berpandangan ke hadapan yang memperkenalkan pemeriksa IP, ujian kebocoran DNS, dan aplikasi hebat untuk penghala pada tahun lepas sahaja, ExpressVPN teruja dengan potensi teknologi suara.

Jangan mengira kemungkinan VPN yang dikendalikan suara dalam masa terdekat!

Xerox Alto: Michael Hicks / Wikimedia Commons
iPhone: Pixabay / Peksel (imej telah diubah suai)

Kim Martin Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map