Hacks terbesar yang pernah berlaku


Internet adalah medan pertempuran. Dan semua orang dapat melihat semua yang anda lakukan, sepanjang masa.

‘Semua orang’ adalah demografi besar. Anda tidak boleh tahu bagaimana atau mengapa sesetengah orang mungkin membuat keputusan untuk melakukan sesuatu. Terdapat orang di antara kita yang melakukan perkara yang baik, sementara yang lain akan melakukannya hanya untuk lulz. Sesetengah jenis jahat mungkin melakukan sesuatu untuk kejahatan, atau hanya untuk melihat dunia terbakar.

Apa yang membuatkan seseorang atau kumpulan mahu menggodam sesuatu? Balas dendam? Keuntungan peribadi? Motivasi politik? Kami mempunyai semua yang dilindungi. Berikut adalah lima hacks terbesar sepanjang masa, dan satu yang belum lagi berlaku.

1 – Kevin Lee Poulsen Mengambil Alih Talian Telefon

Kevin tidak melakukan hacks terbesar, tetapi dia pasti salah satu penggodam terbesar di sekelilingnya. Kembali pada hari itu, Lee Poulsen memanggil dirinya Dark Dante, dan dia bercita-cita untuk menjadi penggodam ‘lengkap’. Begitu juga dia mengajar dirinya bagaimana untuk memilih kunci – kemahiran yang mungkin berguna selepas dia ditangkap dan dihukum lima tahun penjara.

Dark Dante adalah seorang penggodam terkenal, dan FBI berada dalam kesnya untuk beberapa waktu sebelum akhirnya ditangkap. Jadi ancaman yang serius adalah dia, dan begitu banyak kemahirannya, bahawa dia terkenal sebagai orang Amerika yang pertama dibebaskan dari penjara dengan hukuman mahkamah yang mengharamkannya menggunakan komputer dan Internet. Larangan yang berlarutan selama tiga tahun selepas hukumannya tamat.

Percubaannya yang paling terkenal bermula apabila KIIS-FM, sebuah stesen radio yang berpangkalan di LA, memutuskan untuk memberikan Porsche 944 S2 kepada pemanggil ke-102 dalam persaingan telefon.

Apa yang terbaik adalah untuk memastikan anda pemanggil ke-102? Betul! Ambil alih rangkaian telefon keseluruhan stesen radio. Yang mana sebenarnya yang dilakukan oleh Kevin. Kemudian dia melarikan diri ketawa ke matahari terbenam.

Tidak cukup. Kevin adalah lelaki yang dikehendaki, dan FBI mahu lelaki mereka, jadi FBI memulakan pemburuan. Profil yang tinggi adalah Encik Poulsen bahawa dia akhirnya muncul di rancangan TV ‘Misteri yang Tidak Selesai’.

Kecuali, apabila mereka memaparkan cerita Kevin, nombor freephone acara (di mana orang akan memanggil untuk memberikan maklumat mengenai jenayah yang dipaparkan) secara misterius terhempas. Apa peluangnya?

Kevin belajar pelajarannya dan kini menjadi editor di Wired. ia juga dicipta bersama Securedrop – platform untuk komunikasi yang aman antara wartawan dan sumber mereka.

2 – Albert Gonzalez Mencuri Semua Kad Kredit

Antara tahun 2005 dan 2007, Albert Gonzalez berjaya menuai dan menjual 170 juta nombor kad kredit. Itu bukan salah taip, dan meletakkannya dalam konteks – separuh daripada penduduk AS.

kredit-kad-hackSekiranya anda menghadapi kesulitan membayangkan 170 juta kad kredit, lihat saja lelaki ini. Kemudian bayangkan ia lebih 169,999,999 kali.

Kami baru-baru ini memberi amaran tentang bahaya penyusunan Wi-Fi yang tidak selamat, dan penipuan Gonzalez adalah salah satu sebab mengapa.

Berbekalkan hanya komputer riba, Gonzalez akan memandu dan menurunkan Laluan US 1 mencari kerentanan dalam rangkaian wayarles awam. Apabila dia mendapati satu, dia akan menyerang.

Salah satu sasarannya, Heartland, melaporkan bahawa ia kehilangan $ 12.6 juta dalam salah satu serangan Gonzalez. Dan itu hanya salah satu daripada banyak syarikat yang terlibat. Ia tidak diketahui dengan pasti betapa banyak syarikat Gonzalez melanda, atau berapa banyak dia menyengat mereka, kerana ramai enggan menerbitkan sebarang butiran tentangnya. Kami tidak terkejut. Ia cukup memalukan untuk disengat untuk sesuatu yang bodoh kerana tidak menukar kata laluan pada Wi-Fi anda.

Nasib baik, pada bulan Ogos 2009, Gonzalez didakwa di Newark, New Jersey. Dan sekarang dia berkhidmat dua puluh tahun di penjara persekutuan.

Tetapi ada lebih ramai orang seperti Gonzalez di luar sana, orang yang mempunyai keinginan dan kemahiran untuk mengesan kehidupan digital anda.

Ingatlah untuk melindungi diri anda sebelum anda memulakan perkara dengan sambungan Wi-Fi yang pelik dan awam.

3 – Anonymous Mencipta Project Chanology untuk Menyerang Gereja Scientology

Apa yang berlaku apabila anda menyeberang kolektif penggodam yang paling terkenal di dunia dengan agama paling pelik di planet ini?

Projek Chanology berlaku.

Seperti banyak perkara di Internet, ia bermula pada 4Chan. Bagi mereka yang tidak tahu, 4Chan adalah papan pemesejan yang tidak disensor dan tanpa nama. Sekiranya anda tidak berada di sana sebelum ini dan anda ingin menyemaknya, berhati-hati diperlukan: Ia bukan untuk yang lemah hati.

4Chan adalah tempat kelahiran untuk banyak meme dan inisiatif Internet, tetapi pencapaian terbesar papan 4Chan ialah penciptaan kumpulan penggodam yang terkenal Anonymous. Anonymous adalah kumpulan hacktivist tanpa pemimpin dan mungkin kolektif peretas yang paling terkenal yang pernah ada.

4Chan memulakan Projek Chanology apabila Gereja Scientology cuba untuk membuang bahan itu daripada temu bual dengan Tom Cruise, seorang ahli gereja terkemuka, dari Internet.

Gereja mempunyai sejarah penapisan yang panjang, selalunya dengan tindakan undang-undang yang agresif, tetapi pergerakan protes terbesar terhadap mereka telah dijalankan oleh Anonymous.

Anonymous tidak suka penapisan, terutamanya apabila ia datang dari sumber kuasa. Dan mereka juga telah diketahui menjatuhkan beberapa pembuli. Gereja Scientology pasti semak kotak-kotak itu.

Dan Anonymous pergi bekerja. Rakaman ini bermula dengan YouTube “Mesej untuk Scientology” pada 21 Januari 2008. Anonim menyatakan ketidakpuasannya dengan tindakan Gereja dan menyatakan niat untuk meletakkannya dengan betul.

Apa yang diikuti adalah satu siri penafian penyebaran serangan perkhidmatan (DDoS), panggilan prank, dan faks hitam.

Tahap penuh kerosakan kepada Gereja Scientology tidak diketahui, kerana mereka sekumpulan yang tenang. Tetapi mengingat sumber-sumber Anonymous melemparkan mereka, ia pasti telah teruk.

Tidak semuanya Anonymous tidak hebat, mereka hanya orang biasa, selepas semua. Tetapi mereka mempunyai kuasa untuk melakukan perkara yang hebat – jika mereka begitu cenderung.

spam internetMakan malam yang indah dengan salad, tomato, spam, spam, spam, dan spaaaam.

4 – Spamhaus, Cyberattack DDoS Terbesar dalam Sejarah

Spamhaus adalah perkhidmatan penapisan e-mel yang digunakan oleh pengguna untuk mengeluarkan e-mel spam.

Perkhidmatan ini sangat popular di UK, di mana ia berjalan di latar belakang banyak sistem yang menentukan sama ada atau tidak menerima e-mel masuk.

Pada 18 Mac 2013, Spamhaus menambah Cyberbunker ke senarai tapak yang disenaraihitamkan. Cyberbunker adalah laman web pengehosan, dan mereka telah ditangkap sepenuhnya oleh langkah dari Spamhaus. Memiliki pelanggan sedia ada atau baru dipotong daripada komunikasi anda tidak baik untuk perniagaan.

Walaupun komunikasi, Spamhaus enggan mengeluarkan Cyberbunker dari senarai hitam itu. Jadi Cyberbunker menjawab dalam bentuk: “Jika anda menghalang kami daripada berkomunikasi dengan pelanggan kami, kami akan menghalang anda daripada berkomunikasi dengan anda.”

Dan begitu Cyberbunker melanda Spamhaus dengan serangan DDoS. Serangan DDoS berfungsi dengan menyumbat sebuah pelayan dengan permintaan palsu untuk data. Peralatan tidak lama lagi akan menjadi tegang dan, jika serangan itu cukup besar, mungkin akhirnya ditutup sepenuhnya.

Dan budak lelaki, serangan Cyberbunker pasti cukup besar. Ia adil untuk mengatakan perkara-perkara yang semakin meningkat dengan cepat.

Apa yang bermula sebagai DDoS yang ringan meningkat dengan ketara, sehingga pada satu ketika Spamhaus telah dilanda 300 GBPS (Gigabytes per detik).

Pukulan ini sangat besar ia melambatkan Internet di seluruh Eropah.

Dan kemudian Sven Olaf Kamphuis, Ketua Pegawai Eksekutif jurucakap Cyberbunker telah berlari, kerana dia seorang lelaki yang dikehendaki oleh polis Internet untuk serangan DDoS.

Kamphuis akhirnya ditangkap dan ditangkap. Kami meneka bahawa dia tidak bermaksud untuk mengambil perkara-perkara yang cukup sejauh mereka pergi. Tetapi seperti yang telah kita katakan sebelumnya, berhati-hati dengan apa yang anda lakukan di Internet. Ia mungkin akan datang untuk menggigit anda.

serangan bumiSekiranya anda tinggal di Bumi, beri perhatian. Entri seterusnya adalah mengenai awak.

5 – Hacking Saudi Aramco Mempengaruhi Planet Keseluruhan

Kita semua telah mendengar mengenai hacks kerajaan Sony dan AS. Tetapi mereka tidak mendaftar dalam skala berbanding dengan serangan ke atas Aramco Saudi.

Saudi Aramco adalah syarikat terbesar yang tidak pernah anda dengar. Mereka adalah syarikat minyak besar dari Arab Saudi, dengan keuntungan yang lebih besar daripada KDNK kebanyakan negara. Mereka juga menjadi mangsa hack korporat terbesar dalam sejarah.

Peretasan ini bermula pada pertengahan 2012 apabila seseorang di pasukan IT Saudi Aramco membuka pautan buruk dalam e-mel. Itulah yang diperlukan untuk penggodam.

Serangan sebenar terjadi pada bulan Ramadan yang suci, ketika banyak pekerja Saudi Aramco sedang bercuti. Pada 15 Ogos 2012, sesetengah pekerja mendapati komputer bertindak pelik. Beberapa skrin mula berkedip dan, lebih bimbang, fail mula hilang. Sesetengah komputer juga menutup diri tanpa penjelasan.

Tim IT Saudi Aramco tidak lama lagi menyedari apa yang sedang berlaku, dan dengan penuh kegemparan mula melepaskan semua komputer dari Internet. Tetapi sudah terlambat.

Dalam masa beberapa jam kira-kira 30,000 komputer sama ada rosak atau benar-benar dimusnahkan.

Memandangkan Saudi Aramco menyediakan sepuluh peratus daripada minyak dunia, hack ini boleh membawa kepada bencana global. Jika mereka kehilangan keupayaan untuk menyampaikan minyak ini, kesannya pasti akan dirasakan di seluruh planet.

Jadi Saudi Aramco melakukan satu-satunya perkara yang mereka boleh: Mereka keluar kertas dan pen. Seluruh syarikat itu kembali pada waktunya, hingga tahun 80-an. Laporan telah dibuat pada mesin taip, dan komunikasi dihantar melalui faks.

Saudi Aramco Beli Semua Komputer di Asia Tenggara

Menggunakan teknologi kuno adalah pembetulan jangka pendek, tetapi ia tidak dapat bertahan selama-lamanya. Saudi Aramco perlu menggantikan semua perkakasan mereka. Dan begitu juga mereka. Sekaligus.

Jika anda membeli sebarang perkakasan komputer antara September 2012 dan Januari 2013, anda terpaksa membayar harga yang lebih tinggi untuknya. Ini kerana dibeli Saudi Aramco semuanya, yang meletakkan ketegangan besar pada industri komputer. Ini bukan keterlaluan; sebenarnya ia berlaku.

Saudi Aramco terbang wakil-wakilnya ke lantai kilang komputer di Asia Tenggara dan membelinya setiap cakera keras komputer pada masa ini. Saudi Aramco perlu membayar premium yang tinggi untuk melompat giliran, dan mereka membeli lebih daripada 50,000 unit dalam satu perjalanan.

komputer talianBarisan kilang komputer selepas Arab Aramco pergi.

Satu kumpulan politik yang dikenali sebagai “Cutting Sword of Justice” mendakwa bertanggungjawab terhadap serangan itu. Walaupun, dari apa yang kita tahu, tiada siapa yang pernah dibawa ke pengadilan. Kebanyakan butiran telah dirahsiakan-selebihnya hack hanya ditapis.

Ia mengambil Saudi Aramco lebih lima bulan untuk pulih sepenuhnya dari hack itu. Mujurlah, mereka dapat terus membekalkan minyak, walaupun sistem mereka turun. Sekiranya mereka tidak berjaya, mungkin lebih teruk lagi.

Hacking bukan sekadar sesuatu yang dimainkan oleh pemain dan pemain IT. Ia ancaman serius, untuk semua orang. Malah awak.

6 – Apple Dipaksa Menipu Mereka

Dalam sentuhan pelik, berpotensi menjadi hack terbesar sepanjang masa belum lagi berlaku. Tetapi mahkamah menuntut yang sepatutnya.

Seorang hakim di California baru-baru ini memutuskan bahawa Apple harus menggodam diri mereka sendiri.

Ini semua bermula dengan penembakan San Bernardino Disember lalu. FBI ingin mengakses salah satu iPhone penyerang yang disulitkan, dan telah mengarahkan Apple untuk menggodamnya. Apple tidak mahu melakukan ini, kerana ia berpotensi membuka pintu belakang bagi setiap iPhone di luar sana. Lebih 700 juta iPhone telah dijual, jadi ini akan menjadi peretasan perkadaran epik.

Setakat ini, ini tidak berlaku, dan kami berharap Apple menentang keputusan itu. Ia menetapkan preseden yang berbahaya.

Kami tidak bersendirian dalam menyokong keputusan Apple, sama ada. Beberapa pemukul besar telah menyatakan sokongan untuk Apple – termasuk pesaing masa besar, Google.

Di mana kita pergi dari sini?

Banyak serangan ini dilakukan oleh penggodam mahir, ada yang hanya serangan DDoS. Tetapi mereka semua dilahirkan dari motivasi yang berbeza. Serangan boleh berlaku pada bila-bila masa, atas sebab apa pun.

Orang yang tidak bersalah tersedut dalam kekacauan yang disebabkan oleh beberapa orang, dan kisah-kisah ini adalah bukti kepada fakta bahawa sesiapa sahaja boleh menjadi mangsa.

Anda boleh mengehadkan risiko kepada diri anda dengan sedikit akal sehat dan beberapa peningkatan keselamatan anda. Mengapa tidak mengambil sedikit masa pada hari ini untuk menyemak tetapan Wi-Fi anda? Dan berapa lamakah anda menukar kata laluan anda? Jika sudah seketika, kami mengesyorkan anda mendapat yang baru dengan Penjana Kata Laluan Rawak ExpressVPN.

Mungkin sudah tiba masanya untuk memberikan pengawasan keselamatan anda, supaya anda akhirnya membintangi blog kami yang seterusnya!

Imej yang diketengahkan: Krasimira Nevenova / Kelab Photo Dollar
Lelaki kad kredit: stockyimages / Dolar Photo Club
Spam, spam, spam: yasuhiro / Kelab Photo Dollar
Bumi: Robert / Kelab Foto Dolar
Kilang kosong: Komarov Andrey / Photo Photo Club

Kim Martin Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map