Langit mendung ke depan: LA menyaman Channel Weather untuk menjual data pengguna

Bandar LA menyaman Syarikat Cuaca, anak syarikat IBM, untuk melombong secara rahsia dan menjual data lokasi pengguna dengan Aplikasi Saluran Cuaca yang sangat popular.

Menyatakan bahawa aplikasinya tidak adil memanipulasi pengguna ke dalam membolehkan tetapan lokasi mereka untuk laporan cuaca yang lebih tepat, tuntutan mahkamah mengesahkan bahawa apl mengumpul dan kemudian menjual data ini kepada syarikat pihak ketiga.

“Selama bertahun-tahun, TWC [Saluran Cuaca] telah menipu dengan menggunakan Aplikasi Saluran Cuaca untuk mengumpulkan data peribadi pengguna-peribadi, data geolokasi-pengesanan peribadi mengenai lokasi pengguna sepanjang hari dan malam, sementara pengguna terkemuka percaya data mereka hanya akan digunakan untuk menyediakan mereka dengan ‘data cuaca tempatan yang diperibadikan, peringatan, dan ramalan’, “tuntutan tuntutan itu.

Tangkapan Skrin daripada aplikasi iOS Saluran Cuaca

Memetik penyiasatan baru-baru ini oleh The New York Times yang mendedahkan lebih daripada 75 syarikat secara senyap-senyap mengumpul data lokasi (jika anda belum melihatnya lagi, ia patut dibaca), tuntutan itu membuktikan kesnya di Undang-undang Persaingan Tidak Sihat California dengan menyatakan bahawa penggunaan dan penjualan data lokasi pengguna adalah keduanya “Penipuan dan penipu.”

Mengapa data lokasi adalah isu yang dipanaskan

Keupayaan untuk menentukan lokasi sebenar seseorang pada suatu masa tertentu bukan hanya menakutkan, ia berbahaya. Apabila lokasi anda disiarkan, anda tidak dapat mengawal siapa yang boleh melihatnya. Setiap pergerakan, setiap tugas duniawi dikesan dan dilog masuk. Malah acara mudah seperti melawat doktor, pergi ke gereja, dan lebih banyak lagi terdedah kepada kebanyakan kita yang tidak pernah menyedarinya.

Pelanggaran privasi jenis ini secara tidak sengaja dapat mendedahkan hubungan politik seseorang, orientasi seksual, agama, dan banyak lagi.

“Fikirkan bagaimana Orwellian merasakan hidup di dunia di mana syarikat swasta mengesan potensi setiap tempat yang anda pergi, setiap minit setiap hari,” kata Los Angeles City Attorney Michael Feuer. “Jika anda ingin mengorbankan kepada syarikat itu maklumat itu, anda pasti harus melakukannya dengan notis jelas dan maju tepat apa yang dipertaruhkan.”

Menetapkan panggung untuk injunksi masa depan

Kami mendakwa monitor aplikasi #WeatherChannel di mana pengguna hidup, bekerja, dan berkunjung, 24 jam sehari, serta berapa banyak pengguna masa yang dibelanjakan di setiap lokasi.
https://t.co/WsJ3doByrt @ ABC7 #privacy #DataMining #TechNews

– LA City Attorney (@CityAttorneyLA) 6 Januari 2019

Walaupun amalan perniagaan di sebalik koleksi yang dikatakan aplikasi Saluran Cuaca itu dan penjualan data pengguna mungkin menyalahi undang-undang, itu tidak luar biasa.

Syarikat-syarikat seperti Facebook dan Google secara rutin mengembara data lokasi anda, dan sementara pemimpin dunia akhirnya dapat memecahkan bagaimana syarikat mengumpul dan keuntungan privasi anda (atau kekurangannya), sekarang tidak ada insentif yang nyata untuk mereka berhenti.

Tuntutan ini berharap untuk memperbaiki Syarikat Cuaca sehingga $ 2,500 bagi setiap pelanggaran Undang-undang Persaingan Tidak Sihat. Dengan lebih daripada 200 juta muat turun dan pengguna yang dilaporkan 45 + juta, ini dengan cepat boleh menjadi jumlah yang besar.

Tetapi lebih daripada itu, ia dapat membantu menetapkan duluan untuk kes-kes masa depan. Seperti yang ditunjukkan oleh satu pengguna Reddit, “Satu kemenangan di sini akan diterjemahkan ke dalam masa yang lebih mudah untuk mendapatkan aplikasi lain untuk berhenti melakukan itu, kerana undang-undang akan lebih jelas mengenai amalan itu.”

Jangan percaya cuaca (lelaki)

IBM telah cepat mempertahankan pendirian mereka, menyatakan “Syarikat Cuaca sentiasa telus dengan menggunakan data lokasi; pendedahan itu bersesuaian sepenuhnya, dan kami akan mempertahankannya dengan penuh semangat. ”

Dan sementara Syarat Perkhidmatan Saluran Cuaca tidak termasuk masalah penjualan data lokasi Anda, itu tidak termasuk dalam Aplikasi Saluran Cuaca. Pengguna perlu mencari secara manual dasar dalam talian dan kemudian mengurai melalui ToS yang berbelit untuk melihat bagaimana data lokasi geo mereka dijual untuk keuntungan.

Pada akhirnya, ia datang ke bawah sama ada ini adalah satu lagi kes rahsia privasi yang menipu. Mujurlah, taktik perlombongan data bawah tanah ini tidak lama lagi akan berubah: Akta Privasi Pengguna California, yang ditetapkan untuk berkuatkuasa pada tahun 2020, akan menjadikan lebih sukar bagi syarikat-syarikat untuk mendapatkan keuntungan dari data pelanggan. Dan di Eropah, GDPR sudah berubah bagaimana syarikat mengendalikan privasi.

Tidak kira bagaimana tuntutan mahkamah itu berlaku, ia harus menjadi peringatan bahawa tidak ada aplikasi atau perkhidmatan, tidak kira betapa tidak berbahayanya, harus dipercaya secara terbuka. Privasi anda tidak ternilai, dan penting untuk anda melindunginya.

Kim Martin
Kim Martin Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me