Adakah Rusia benar-benar mengharamkan VPN?

Adakah VPN diharamkan di Rusia?

Anda mungkin melihat tajuk utama yang dramatik pada hari-hari kebelakangan ini yang mendakwa bahawa “Russia mengharamkan VPN juga” dan menggambarkan paralel ke penyingkiran VPN baru-baru ini dari Apple App Store, tetapi apa yang sebenarnya cerita?

Ya, Putin dan parlemen Rusia sesungguhnya telah meluluskan amandemen baru dengan niat untuk memperkuat usaha penapisan pemerintah, tetapi jauh dari larangan selimut pada VPN.

Pindaan VPN Rusia: Banyak kulit, tetapi akan menggigitnya?

Sebaliknya, pindaan itu kelihatan kepada perkhidmatan VPN yang kuat untuk mematuhi rejim penapisan Rusia – iaitu blok mana-mana laman web yang disenaraihitamkan oleh pengawas komunikasi negara, Roskomnadzor.

Namun, tidak jelas, betapa Rusia bercadang untuk membuat peraturan baru ini berlatih apabila ia berkuatkuasa pada 1 November 2017. Nampaknya kedua-dua Perkhidmatan Keselamatan Persekutuan (FSB) dan ISP akan ditugaskan untuk mengenal pasti dan merosakkan VPN, tetapi seperti yang kita lihat di negara-negara penapisan tinggi yang lain, penguatkuasaan adalah permainan kucing dan tikus di mana penapis kurang cara untuk menghapuskan lalu lintas VPN sepenuhnya. Melakukannya akan memerlukan mereka mengambil langkah-langkah yang tidak praktikal dengan akibat yang jauh lebih buruk, seperti menutup sepenuhnya sambungan ke internet global.

Serangan yang semakin meningkat terhadap kebebasan di Rusia

Kepraktisan penguatkuasaan mengetepikan, tidak ada keraguan bahawa Putin mengetatkan skrup penapisan di Rusia. Pada hari yang sama, satu lagi pindaan diluluskan yang memerlukan aplikasi pemesejan untuk mengaitkan pengguna dengan identiti sebenar mulai 1 Januari 2018. Malah sembang yang disulitkan secara akhir-ke-akhir mesti mematuhi undang-undang ini yang membolehkan pegawai Rusia untuk mengaitkan metadata yang dikumpulkan dengan individu.

Kedua-duanya adalah sebahagian daripada trend yang mengganggu serangan yang semakin meningkat terhadap kebebasan bersuara di Rusia di bawah pemerintahan Putin, dengan sekatan dan pengawasan internet dalam aktiviti dalam talian meningkat dengan pesat sejak lima tahun yang lalu. Undang-undang 2016 Yarovaya, sebagai contoh, menuntut semua ISP menyimpan metadata pada pelanggan selama sekurang-kurangnya enam bulan, dan membenarkan pegawai Rusia untuk membina profil menyeluruh pengguna internet. Undang-undang 2015 melarang penyimpanan data peribadi warga Rusia pada pelayan di luar negara.

Komitmen ExpressVPN yang tidak berbelah bahagi terhadap privasi

Bukan kebetulan, perkembangan ini hanya menjadikan keselamatan, privasi, dan kesambungan yang VPN menyediakan lebih kritikal berbanding sebelum ini. Tujuan utama komuniti VPN adalah untuk memerangi serangan seperti ekspresi bebas.

Sebagai sebuah syarikat privasi, ExpressVPN pastinya tidak akan pernah tunduk kepada peraturan-peraturan yang menjejaskan keupayaan produk kami untuk melindungi hak pengguna digital. Lebih dari itu, kami komited untuk memastikan pengguna kami kekal berhubung dengan internet percuma dan terbuka, tidak kira di mana mereka berada.

Kim Martin
Kim Martin Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me